BMI udregner

En BMI beregner fungerer på den måde, at du indsætter din højde og vægt, hvorefter du vil få et BMI-tal, som kan fortælle dig, om du er undervægtig, normalvægtig, overvægtig, fed eller meget fed. Når man beregner BMI, vil du som sagt få et tal, der kan vise dig i hvilken kategori, du befinder dig, men det kan samtidig også give dig et praj, om hvilken retning du måske er på vej i. De forskellige tal der bestemmer, hvilken kategori du er i, har nemlig nogen forskellige intervaller.

  • Er dit BMI under 18,5 er du undervægtigBMI-formel
  • Er dit BMI mellem 18,5 og 24,9 er du normalvægtig
  • Er dit BMI mellem 25 og 29,9 er du overvægtig
  • Er dit BMI mellem 30 og 39,9 er du fed
  • Er dit BMI over 39,9 er du meget fed

Det lyder måske voldsomt at kalde personer for fede menneske, hvis de har et BMI over 30, men er du normalvægtig, og sammenligner dit BMI-tal med et på 30-40, vil du nok også kunne forstå, at det er mennesker, der har et problem med deres vægt, som har så høj en BMI. Du kan selv prøve at lege lidt med vores BMI beregner, og se hvor meget du rent faktisk “må” veje, før du bliver overvægtig, eller omvendt normalvægtig.

Hvis du ikke lige har adgang til en BMI beregner, som nemt og automatisk kan regne din BMI, kan du selv relativt nemt foretage lave den samme beregning, som vores BMI beregner laver. Hvis du ønsker at foretage en BMI beregning selv, gøres dette ved at tage din vægt og dividere den med din højde i anden – Formlen ville altså se således ud:

BMI = (Kropsvægt i kg / Højde i m2)

Formlen der bruges i en BMI beregner er altså relativ simpel, og laves på samme måde, uanset om man er mand eller kvinde. Kan du ikke huske denne formel, kan du altid vende tilbage til denne side, hvor du blot kan indtaste din kropsvægt og højde i vores BMI beregner.

Når man udregner BMI, skal man selvfølgelig være opmærksom på, at denne formel ikke er perfekt. Dit BMI-tal er en nem og overskuelig måde, at udregne om du er undervægtig, normalvægtig eller overvægtig, men når det så er sagt, så har denne beregning også nogle ulemper.

Hvis man udregner BMI på en person med meget store muskler, vil en BMI-beregning fx kunne vise, at personen er overvægtig. Dette er jo ikke tilfældet, men da en BMI-beregning ikke kan tage forbehold for fedt-procent, muskelmasse osv., har den altså nogen få faldgrupper.

Når det så er sagt, er et BMI-tal normalvis et rigtig godt tal at vejlede sig efter. Ligger man ikke inde, med alverdens udstyr som kan måle muskelmasse, fedt-procent osv. (som de færreste jo gør), er et BMI-tal en rigtig god ledetråd at gå efter, hvis man gerne vil ned i vægt, eller gerne vil tage lidt ekstra kilo på.